Case: Storköpet

Jämför nu din robusthetsplan med storköpets, förstås.

Kartläggning

I storköpet får avbrottet konsekvenser reda den första timmen. Kunder utan kontanter kan inte betala. System för självscanning slutar fungera. Missnöjda kunder lämnar fulla kundvagnar och går. Efter en dags avbrott börjar media rapportera. Kunderna väljer en annan affär på väg hem från jobbet. Efter en veckas avbrott har stormarknaden brist på varor eftersom lager- och beställningssystemen inte går att nå. Verksamheten får likviditetsproblem och kraftigt minskat resultat.

Hur ser storköpets bredbandsberoende ut och vad innebär det för risker?

  • Telefoni
  • Betalsystem
  • Säkerhet
  • Telefoni
  • Betalsystem
  • Säkerhet
  • Telefoni
  • Betalsystem
  • Säkerhet

Minska risken för avbrott

I Storköpet väljer man att kontakta sin bredbandsleverantör och kommer fram till en lösning för att trygga verksamhetens tillgång till bredband.

Storköpet väljer att komplettera den fasta fiberanslutningen med en mobil 3G-anslutning som kan ta över när det blir avbrott i det fasta nätet.

De kontrollerar också att den fasta och den mobila bredbandslösningen inte delar samma infrastruktur längre bak i nätet (ett avbrott i den fasta anslutningen skulle annars även kunna slå ut den mobila lösningen och vice versa).

Var förberedd för ett avbrott.

I storköpet finns både en fast fiberanslutning och en mobil 3G-anslutning. Betalsystemen fungerar via den alternativa anslutningen och kunderna kan betala med kort som vanligt.

Enligt storköpets avtal ska felet vara åtgärdat inom 48 (?) timmar. Om bredbandet är nere en längre tid får de ersättning från leverantören.